Polityka ochrony dzieci - Revenu - Prywatny Ośrodek Psychoterapii

Polityka ochrony dzieci

Dbamy o bezpieczeństwo na każdym etapie

Polityka Ochrony Dzieci
w Ośrodku Psychoterapii Revenu
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Ośrodka Psychoterapeutycznego
Revenu jest działanie dla dobra pacjenta i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje
pacjenta z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez
kogokolwiek wobec pacjenta przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel Ośrodka realizując te cele, działa
w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1.
1. Ośrodek to Ośrodek Psychoterapii Revenu.
2. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy
cywilnoprawnej, a także wolontariusze, stażyści i praktykanci.
3. Zarządem jest dyrektor i kierownik Ośrodka.
4. Pacjentem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
5. Opiekunem pacjenta jest osoba uprawniona do reprezentacji pacjenta, w szczególności jego rodzic
lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
6. Zgoda rodzica pacjenta oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców pacjenta/opiekunów
prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami pacjenta należy poinformować
rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
7. Przez krzywdzenie pacjenta należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego
na szkodę pacjenta przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu Ośrodka lub zagrożenie dobra
pacjenta, w tym jego zaniedbywanie.
8. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez zarząd Ośrodka członek personelu,
sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez pacjentów na terenie Ośrodka oraz nad
bezpieczeństwem pacjentów w internecie.
9. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez
zarząd Ośrodka członek personelu/zarządu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki Ochrony Dzieci
przed krzywdzeniem w Ośrodku.
10.Dane osobowe pacjenta to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację pacjenta.

Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia pacjentów

§ 2.
1. Personel Ośrodka posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki
ryzyka i symptomy krzywdzenia pacjentów.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel Ośrodka podejmuje rozmowę z opiekunami,
przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie
pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan pacjentów.
4. Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–pacjent i pacjent–pacjent ustalone w
Ośrodku. Zasady stanowią Załączniki nr. 2 i nr. 3 do niniejszej Polityki.
5. Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady
stanowią Załącznik nr. 1 do niniejszej Polityki.

Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa pacjenta
§3.
1. Zagrożenie bezpieczeństwa pacjentów może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych
sposobów kontaktu i komunikowania.
2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa
pacjentów:
a. popełniono przestępstwo na szkodę pacjenta (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad
pacjentem),
b. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne,
poniżanie,
c. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych pacjenta (np. związanych z odżywianiem, higieną czy
zdrowiem).
3. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia
działania na szkodę pacjenta przez:
a. osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
b. innego pacjenta.
§4.
1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że pacjent jest krzywdzony, lub
zgłoszenia takiej okoliczności przez pacjenta lub opiekuna pacjenta, członek personelu ma obowiązek
sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Zarządowi Ośrodka. Notatka może
mieć formę pisemną lub mailową.
2. Interwencja prowadzona jest przez Zarząd Ośrodka, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania
inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną
podane do wiadomości personelu, pacjentów i ich opiekunów.
3. W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji pod pojęciem „Zarządu Ośrodka”
należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie interwencji.
4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas
interwencja prowadzona jest przez Zarząd Ośrodka.
5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony Zarządu Ośrodka, a nie została wyznaczona osoba do
prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która
dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
6. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów i
psychoterapeutów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z pacjentem o trudnych
doświadczeniach.
7. Zarząd Ośrodka informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia pacjenta do
odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek
pomocy społecznej).
8. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, Zarząd Ośrodka składa
zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację
rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
10.Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr. 6 do
niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez organizację.
§5.
W przypadku podejrzenia, że życie pacjenta jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu
należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod
numer 112 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy
powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
§6.
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie pacjenta, Zarząd Ośrodka przeprowadza rozmowę z
pacjentem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej
(rodzinnej, zdrowotnej) pacjenta, w szczególności jego opiekunami. Zarząd Ośrodka stara się ustalić
przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne pacjenta. Ustalenia są
zapisywane na karcie interwencji.
2. Zarząd Ośrodka organizuje spotkanie/a z opiekunami pacjenta, którym przekazuje informacje o
zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych
organizacji lub służb.
3. W przypadku, gdy wobec pacjenta popełniono przestępstwo zarząd Ośrodka sporządza
zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji
lub prokuratury.
4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą pacjentowi,
ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają pacjenta, który doświadczył krzywdzenia Zarząd
Ośrodka sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun pacjenta zaniedbuje jego potrzeby
psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. pacjent chodzi w nieadekwatnych do
pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje
przemoc wobec pacjenta (rodzic/inny domownik krzyczy na pacjenta, stosuje klapsy lub podobne
rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie
pomocy rodzinie, gdy nie spełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy
i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”.
6. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie pacjenta przez członka personelu Ośrodka, wówczas osoba
ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z pacjentami (nie tylko pacjentem pokrzywdzonym) do
czasu wyjaśnienia sprawy.
7. W przypadku gdy członek personelu Ośrodka dopuścił się wobec pacjenta innej formy krzywdzenia niż
popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Zarząd Ośrodka powinien zbadać wszystkie okoliczności
sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, pacjenta oraz innych
świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra pacjenta jest znaczne, w szczególności gdy
doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności pacjenta, należy rozważyć rozwiązanie stosunku
prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie
zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio
zatrudniona przez Ośrodek, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz
wstępu tej osoby na teren Ośrodka, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o
krzywdzeniu pacjenta lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji
w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań
interwencyjnych.
9. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa pacjenta zgłosili opiekunowie pacjenta, a
podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów pacjenta na
piśmie.

Krzywdzenie rówieśnicze
§7.
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia pacjenta przez innego pacjenta przebywającego w Ośrodku,
należy przeprowadzić rozmowę z pacjentem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a
także oddzielnie z pacjentem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy
porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do
ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne pacjenta
krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla pacjenta krzywdzącego oraz
krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
2. Wspólnie z opiekunami pacjenta krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany
niepożądanych zachowań.
3. Z opiekunami pacjenta poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu
bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że pacjent podejrzewany o krzywdzenie innego pacjenta sam
nie jest krzywdzony przez opiekunów, innych dorosłych bądź innych pacjentów. W przypadku
potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego pacjenta.
5. W przypadku, gdy pacjent krzywdzący nie uczestniczy w działaniach Ośrodka należy porozmawiać z
pacjentem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z
opiekunami pacjenta krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia
na zdrowie psychiczne i fizyczne pacjenta. Zarząd Ośrodka organizuje spotkanie/a z opiekunami
pacjenta, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze
specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na
zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów
pacjenta krzywdzonego).
6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest pacjent w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie
stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję
poprzez pisemne zawiadomienie.
7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest pacjent powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi
przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury
poprzez pisemne zawiadomienie.

Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku pacjenta

§8.
1. Ośrodek zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych pacjentów zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa.
2. Ośrodek, uznając prawo pacjenta do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę
wizerunku pacjenta.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr.5 do niniejszej Polityki.
§9.
1. Personelowi Ośrodka nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku pacjenta
(filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu pacjenta) na terenie Ośrodka bez pisemnej zgody
opiekuna pacjenta.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel Ośrodka może skontaktować się z
opiekunem pacjenta i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie
przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna pacjenta – bez wiedzy i zgody opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek pacjenta stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz,
publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku pacjenta nie jest wymagana.
§10.
1. Upublicznienie przez członka personelu wizerunku pacjenta utrwalonego w jakiejkolwiek formie
(fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna pacjenta. Dobrą praktyką jest
również pozyskiwanie zgód samych pacjentów.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony
zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie
na stronie www.youtube.com w celach promocyjnych).

Rozdział V
Zasady dostępu pacjentów do internetu
§11.

1. Ośrodek, zapewniając pacjentom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania
zabezpieczające pacjentów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich
prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie
zabezpieczające.
2. Na terenie Ośrodka dostęp pacjenta do internetu możliwy jest:
a. pod nadzorem członka personelu Ośrodka – na urządzeniach Ośrodka,
b. bez nadzoru – na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na terenie Ośrodka
(dostęp swobodny),
c. za pomocą sieci wifi Ośrodka, po podaniu hasła.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem członka personelu Ośrodka, osoba ta ma
obowiązek informowania pacjentów o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Członek
personelu czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez pacjentów podczas zajęć.
4. Ośrodek zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z
internetu, przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny do sieci.
5. Sporządzono osobny dokument dotyczący zasad bezpiecznego korzystania z internetu i mediów
elektronicznych. Dokument stanowi Załącznik nr. 4 do niniejszej Polityki.
§12.
1. Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby sieć internetowa Ośrodka była zabezpieczona przed
niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
2. Osoba odpowiedzialna za internet przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach ze
swobodnym dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku
znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczona osoba stara się ustalić, kto korzystał z komputera w
czasie ich wprowadzenia.
3. Informację o pacjencie, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści,
osoba odpowiedzialna za internet przekazuje zarządowi Ośrodka, który powiadamia opiekunów
pacjenta o zdarzeniu.

Rozdział VI
Monitoring stosowania Polityki
§13.

1. Zarząd Ośrodka wyznacza panią kierownik Agnieszkę Puszko jako osobę odpowiedzialną za Politykę
Ochrony Dzieci w Ośrodku.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz
zaproponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród personelu Ośrodka, raz na
12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr. 7 do
niniejszej Polityki.
4. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w
Ośrodku.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet wypełnionych
przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie
przekazuje dyrektor Ośrodka.
6. Zarząd Ośrodka wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi, pacjentom i ich
opiekunom nowe brzmienie Polityki.

Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 14.

1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu Ośrodka, Pacjentów i ich opiekunów, w
szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej
tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w
widocznym miejscu w Ośrodku, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla pacjentów.

Załącznik nr 1. do Polityki Ochrony Dzieci w Ośrodku Psychoterapii Revenu
Zasady Bezpiecznej Rekrutacji Personelu

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu w Ośrodku Psychoterapii Revenu
1. Ośrodek powinien uzyskać dane kandydata/kandydatki, które umożliwią kompleksową ocenę jego/jej
kwalifikacji, w tym również ocenę stosunku do wartości wyznawanych przez Ośrodek, takich jak
ochrona praw dzieci/pacjenta oraz poszanowanie ich godności.
Ośrodek musi zadbać, aby osoby zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy
zlecenie oraz wolontariusze,stażyści i praktykanci) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z
pacjentami oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek
kandydata/kandydatki do pacjentów i podzielenia wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz
przestrzegania ich praw, Ośrodek może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a. wykształcenia,
b. kwalifikacji zawodowych,
c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku Ośrodek musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego
zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Ośrodek powinien zatem znać:
a. imię (imiona) i nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe osoby zatrudnionej.
2. Ośrodek powinien zwrócić się do kandydata/kandydatki z prośbą o dostarczenie referencji z
poprzednich miejsc zatrudnienia.
Ośrodek może poprosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego
pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą
dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki.
Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby
negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę.
Ośrodek nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż
ograniczają go w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych 1 oraz
Kodeksu pracy 2.
3. Ośrodek powinien uzyskać od kandydata/kandydatki dane osobowe, w tym informacje niezbędne do
weryfikacji jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Przed dopuszczeniem kandydata/kandydatki do wykonywania obowiązków związanych z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi Ośrodek jest
zobowiązany sprawdzić kandydata/kandydatkę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym 3 – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których
Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15
wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc
uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu
Ośrodka.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze, Ośrodek potrzebuje następujące dane kandydata/kandydatki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej
dokumentacji dotyczącej wolontariusza/stażysty/praktykanta/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę
cywilnoprawną.


1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).
2. Art. 221 oraz art. 221a Ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022r. poz. 1510).
3. Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 152).

4. Ośrodek powinien uzyskać od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o
niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art.
189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
(Dz. U. z 2023r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny
zabronione określone w przepisach prawa obcego.
5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację
z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub
wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo
tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
6. Ośrodek powinien uzyskać od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w
ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod
rygorem odpowiedzialności karnej.
Oświadczenie stanowi Załącznik nr. 1 do niniejszych zasad.
7. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje
wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa
pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była
prawomocnie skazana w tym państwe za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom
określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu Karnego oraz w
ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego
orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się
do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych
zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją
innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Oświadczenie stanowi Załącznik nr. 2 do niniejszych zasad.
8. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o
następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia.
9. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, Ośrodek jest zobowiązany do domagania się od osoby
zatrudnionej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego4. Zaświadczenia z KRK można domagać
się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub
na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in.
nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych 5 (a takie
mogą być prowadzone także przez organizacje pozarządowe) oraz kierownika i wychowawcę
wypoczynku dzieci
10.W przypadku niemożliwości przedstawienia Ośrodek może poprosić kandydata/kandydatkę o złożenie
oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań
przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko
dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych
negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia.
Oświadczenie stanowi Załącznik nr. 3 do niniejszych zasad.

Załącznik nr. 1 do Zasad Bezpiecznej Rekrutacji Personelu w Ośrodku Psychoterapii Revenu


Oświadczenie o Państwach Zamieszkania
Białystok, dnia………………………
………………………………………..
Imię i nazwisko
………………………………………..
Stanowisko
Oświadczenie o państwach zamieszkania
Ja niżej podpisana/-y oświadczam, że:
* nie zamieszkiwałam/-em
* zamieszkiwałam/-em w następujących państwach: ………………………………………………….
*Niepotrzebne skreślić ………………………………………………….
………………………………………………….
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
…………………………
(podpis)



Załącznik nr. 2 do Zasad Bezpiecznej Rekrutacji Personelu w Ośrodku Psychoterapii Revenu


Oświadczenie o Niekaralności w Kraju Obcym
Białystok, dnia………………………
………………………………………..
Imię i nazwisko
………………………………………..
Stanowisko
Oświadczenie o niekaralności w kraju obcym
Ja niżej podpisany/a, oświadczam, że w ……………………………………………………………
nie byłem/łam prawomocnie skazany za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom
określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu Karnego oraz w
ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego
orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłem/am się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do
zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych
zawodów albo działalności, związanych z pracą z dziećmi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
…………………………
(podpis)

Załącznik nr. 3 do Zasad Bezpiecznej Rekrutacji Personelu w Ośrodku Psychoterapii Revenu


Oświadczenie o Niekaralności
Białystok, dnia………………………
………………………………………..
Imię i nazwisko
………………………………………..
Stanowisko
Oświadczenie o niekaralności
Ja niżej podpisany/a, legitymujący/a się dowodem osobistym/nr pesel …………………………
oświadczam, że nie byłem/łam skazany/a za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej,
obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy i groźby bezprawnej na szkodę małoletniego.
Nie toczy się też przeciwko mnie żadne postępowanie karne w tym zakresie.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
…………………………
(podpis)


Załącznik nr. 2 do Polityki Ochrony Dzieci w Ośrodku Psychoterapii Revenu


Zasady Bezpiecznych Relacji Personel-Pacjent

Zasady bezpiecznych relacji personel-pacjent w Ośrodku Psychoterapii Revenu
Wszystkie czynności podejmowane przez personel Ośrodka muszą być nakierowane na dobro pacjenta i
uwzględniać jego najlepszy interes. Personel Ośrodka jest zobowiązany do traktowania pacjentów z
szacunkiem oraz z poszanowaniem ich godności i potrzeb. Zabronione jest stosowanie jakiejkolwiek
formy przemocy wobec pacjentów. W realizacji powyższych celów, personel Ośrodka zobowiązany jest do
przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych Ośrodka oraz działania w granicach swoich
kompetencji. Zasady te obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów,
praktykantów, wolontariuszy, a także każdą osobę dorosłą mającą kontakt z pacjentami znajdującymi się
pod opieką Ośrodka, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą Ośrodka i/lub na jego terenie. Znajomość oraz
akceptacja tych zasad potwierdzona jest podpisaniem stosownego oświadczenia.
1. Relacje personelu z pacjentami.
Każdy członek personelu zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnych relacji z pacjentami oraz
do każdorazowego rozważenia, czy jego reakcje, komunikaty bądź działania wobec pacjentów są
adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione oraz sprawiedliwe w odniesieniu do innych
pacjentów. Działania personelu muszą być otwarte i przejrzyste dla innych, aby zminimalizować ryzyko
błędnej interpretacji zachowań.


Komunikacja z Pacjentami:

1. Personel jest zobowiązany do zachowania cierpliwości i szacunku w komunikacji z pacjentami.
2. Każdy członek personelu powinien uważnie słuchać pacjentów i udzielić im odpowiedzi
adekwatnych do ich wieku oraz sytuacji.
3. Zabrania się zawstydzania, upokarzania, lekceważenia oraz obrażania pacjentów.
4. Krzyczenie na pacjenta jest niedopuszczalne, z wyjątkiem sytuacji związanych z bezpieczeństwem
pacjenta lub innych pacjentów.
5. Zabronione jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących pacjenta osobom nieuprawnionym, w
tym innym pacjentom. Dotyczy to wizerunku pacjenta oraz informacji o jego sytuacji rodzinnej,
ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
6. Podejmując decyzje dotyczące pacjenta, personel ma obowiązek poinformować o tym pacjenta i
uwzględnić jego oczekiwania.
7. Należy szanować prawo pacjenta do prywatności. W sytuacjach, gdy konieczne jest odstąpienie od
zasady poufności w celu ochrony pacjenta, należy niezwłocznie wyjaśnić pacjentowi przyczynę
takiego postępowania.
8. W trakcie prowadzenia aktywności z pacjentami, personel powinien zadbać, aby być w zasięgu
wzroku lub słuchu innych członków personelu. W wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, gdy
konieczne jest pozostanie sam na sam z pacjentem, należy poinformować o tym innych członków
personelu oraz wskazać dokładne miejsce pobytu z pacjentem.
9. Zachowanie niestosowne w obecności pacjentów, takie jak używanie wulgarnych słów, gestów,
żartów, obraźliwych uwag, czy nawiązywanie do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej, jest
zabronione.
10.Personel jest zobowiązany do zapewnienia pacjentom możliwości zgłoszenia sytuacji, w której
czują się niekomfortowo, i zapewnienia odpowiedniej reakcji oraz pomocy.


Zasady Bezpiecznych Relacji Personel-Pacjent


Działania z pacjentami:

1. Wszyscy członkowie personelu mają obowiązek doceniać i szanować wkład pacjentów w
podejmowane działania, aktywnie angażować ich oraz traktować równo, bez względu na płeć,
orientację seksualną, sprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny czy światopogląd.
2. Faworyzowanie pacjentów jest zabronione.
3. Niedopuszczalne jest nawiązywanie jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych z
pacjentami oraz składanie propozycji o nieodpowiednim charakterze, w tym seksualnych
komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie pacjentom treści erotycznych lub pornograficznych
w jakiejkolwiek formie.
4. Personelowi nie wolno utrwalać wizerunku pacjentów (np. filmowanie, nagrywanie głosu,
fotografowanie) dla celów prywatnych ani umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku
pacjentów bez zgody zarządu Ośrodka oraz bez uzyskania zgód rodziców/opiekunów prawnych i
pacjentów.
5. Zabronione jest proponowanie pacjentom alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz nielegalnych
substancji, jak również używanie ich w obecności pacjentów.
6. Personelowi nie wolno przyjmować od pacjentów ani ich rodziców/opiekunów pieniędzy ani
prezentów, ani wchodzić w relacje zależności, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne
traktowanie lub czerpanie korzyści majątkowych bądź innych.
7. Wszelkie ryzykowne sytuacje, obejmujące zauroczenie pacjenta przez członka personelu lub
odwrotnie, muszą być zgłaszane zarządowi. W przypadku ich zaobserwowania, należy reagować
stanowczo, ale z wyczuciem, w celu zachowania godności zainteresowanych osób.

Kontakt fizyczny z pacjentami.
Każde przemocowe działanie wobec pacjenta jest absolutnie niedopuszczalne. Istnieją jednak
sytuacje, w których fizyczny kontakt z pacjentem jest uzasadniony – musi on być odpowiedzią na
potrzeby pacjenta, uwzględniać jego wiek, etap rozwojowy, płeć oraz kontekst kulturowy i sytuacyjny.
Personel zobowiązany jest do korzystania z profesjonalnego osądu, zwracania uwagi na reakcje
pacjenta, pytania o zgodę na kontakt fizyczny oraz świadomości, że nawet przy najlepszych intencjach
taki kontakt może zostać błędnie zinterpretowany.
1. Zabronione jest bicie, szturchanie, popychanie lub inne naruszenie integralności fizycznej pacjenta.
2. Każdy członek personelu powinien być przygotowany do wyjaśnienia swoich działań związanych z
kontaktem fizycznym.
3. Należy unikać angażowania się w aktywności fizyczne z pacjentami, takie jak łaskotanie, udawane
walki czy brutalne zabawy.
4. W przypadku pacjentów, którzy doświadczyli nadużyć, należy zachować szczególną ostrożność w
kontaktach fizycznych. W sytuacjach, gdy pacjent dąży do niestosownych bądź nieadekwatnych
kontaktów fizycznych, należy reagować stanowczo, ale z wyczuciem.
5. Kontakt fizyczny z pacjentem nigdy nie powinien być ukrywany ani wiązać się z jakąkolwiek
gratyfikacją. W przypadku zaobserwowania nieodpowiednich zachowań, należy niezwłocznie
poinformować odpowiednią osobę i/lub postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
6. W czynnościach pielęgnacyjnych i higienicznych należy unikać innego niż niezbędny kontaktu
fizycznego z pacjentem. W takich przypadkach powinien asystować inny członek personelu. Osoby
zajmujące się tymi czynnościami muszą być odpowiednio przeszkolone.
7. Na wyjazdach dłuższych niż jeden dzień zabronione jest spanie z pacjentem w jednym łóżku lub w
jednym pokoju.

Zasady Bezpiecznych Relacji Personel-Pacjent

Kontakty poza godzinami pracy.
Co do zasady, kontakt z pacjentami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć
celów mieszczących się w zakresie obowiązków pracownika.
1. Zabronione jest zapraszanie pacjentów do swojego miejsca zamieszkania oraz spotykanie się z
nimi poza godzinami pracy. Dotyczy to również kontaktów przez prywatne kanały komunikacji
(telefon, e-mail, komunikatory, media społecznościowe).
2. W przypadku konieczności kontaktu z pacjentami poza godzinami pracy, należy korzystać z
kanałów służbowych (e-mail, telefon służbowy).
3. Każde spotkanie z pacjentem poza godzinami pracy musi być zgłoszone zarządowi, a
rodzice/opiekunowie prawni dziecka muszą wyrazić zgodę na takie spotkanie.
4. W przypadku utrzymywania relacji towarzyskich lub rodzinnych z pacjentami, pracownik jest
zobowiązany do zachowania poufności informacji dotyczących innych pacjentów oraz ich
rodziców/opiekunów.


Bezpieczeństwo online.
Personel musi być świadomy zagrożeń cyfrowych oraz ryzyka związanego z rejestrowaniem prywatnej
aktywności w sieci. Dotyczy to korzystania z aplikacji randkowych, lajkowania stron, obserwowania
osób w mediach społecznościowych oraz ustawień prywatności kont.
1. Zabronione jest nawiązywanie kontaktów z pacjentami pod opieką Ośrodka poprzez przyjmowanie
lub wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
2. W trakcie zajęć i aktywności organizacyjnych, osobiste urządzenia elektroniczne personelu
powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcja Bluetooth wyłączona.

Załącznik nr. 3 do Polityki Ochrony Dzieci w Ośrodku Psychoterapii Revenu


Zasady Bezpiecznych Relacji Pacjent-Pacjent

Zasady bezpiecznych relacji pacjent-pacjent w Ośrodku Psychoterapii Revenu
1. Pacjent powinien:
1. znać i stosować regulamin i zasady obowiązujące w Ośrodku,
2. szanować prawo do prywatności innych pacjentów,
3. reagować na krzywdę wobec inneych pacjentów i, jeżeli jest jej świadkiem, niezwłocznie
poinformować pracowników Ośrodka o zaistniałej sytuacji,
4. uczestniczyć w działaniach i zajęciach integrujących grupę i społeczność Ośrodka, sprzyjających
budowaniu pozytywnych, satysfakcjonujących relacji z innymi,
5. zgłaszać personelowi Ośrodka każde zachowanie, które narusza jego bezpieczeństwo i nosi
znamiona przemocy fizycznej bądź psychicznej,
6. powinien omawiać z personelem zaistniałe zachowania naruszające godność osobistą innych i być
gotowym do pracy nad zmianą takich zachowań,
7. zwracać się do innych pacjentów z poszanowaniem ich godności osobistej,
8. szanować prawo innych pacjentów do odpoczynku i snu,
9. szanować przestrzeń prywatną innych pacjentów i ich rzeczy osobiste,
10.powinien niezwłocznie poinformować personel na temat tego, że inny pacjent pozostaje w
niebezpieczeństwie, bądź podejmuje działania zagrażające jego życiu i zdrowiu.

Pacjentowi nie wolno:
1. stosować przemocy fizycznej i psychicznej wobec innego pacjenta,
2. przywłaszczać, pożyczać rzeczy należących do innego pacjenta,
3. przeglądać prywatnych rzeczy innego pacjenta,
4. zachowywać się w sposób niestosowny, naruszający granice innych pacjentów. Obejmuje to
używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, czynienia obraźliwych uwag,
5. zastraszać innych pacjentów,
6. zawstydzać, poniżać, upokarzać, obrażać innych pacjentów,
7. bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej innych
pacjentów,
8. utrwalać wizerunku innych pacjentów bez ich wiedzy i zgody oraz umieszczać treści
ośmieszających ich w mediach społecznościowych,
9. podejmować zachowań ryzykownych, które zagrażałyby życiu i zdrowiu innych pacjentów,
10.namawiać innych pacjentów do podejmowania zachowań ryzykownych, które zagrażałyby ich życiu
i zdrowiu,
11.podejmować zachowań seksualnych wobec innych pacjentów, czynić wobec innych pacjentów
propozycji seksualnych czy wygłaszać treści o charakterze seksualnym, które przekraczają granice
osobiste innych pacjentów. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty,
12.dotykać innego pacjenta w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
przekraczający jego granice osobiste,
13.angażować się w takie aktywności jak udawane walki czy brutalne zabawy fizyczne,
14.w obraźliwy sposób komentować wyglądu innego pacjenta,
15.w trakcie przepustki przebywać w domu innego pacjenta, jeżeli nie było to uprzednio zatwierdzone
przez Zarząd we wniosku o przepustkę,
16.ośmieszać innego pacjenta w związku z jego statusem społecznym, sytuacją rodzinną, edukacyjną,
zdrowotną, narodowością, wyznaniem, światopoglądem,
17.wnosić na teren Ośrodka i udostępniać innym pacjentom alkoholu, wyrobów tytoniowych i
substancji nielegalnych,
18.udostępniać innemu pacjentowi swoich leków,
19.ujawniać publicznie informacji dotyczących innych pacjentów np. stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej,
sytuacji materialnej i innych.


Załącznik nr. 4 do Polityki Ochrony Dzieci w Ośrodku Psychoterapii Revenu


Zasady Bezpiecznego Korzystania z Internetu i Mediów Elektronicznych

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
w Ośrodku Psychoterapii Revenu
1. Infrastruktura sieciowa Ośrodka umożliwia dostęp do internetu, zarówno personelowi, jak i pacjentom,
w czasie zajęć i poza nimi.
2. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie Ośrodka bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
4. Wyznaczona jest osoba (Krzysztof Zaniewski) odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w Ośrodku.
Do obowiązków tej osoby należą:
a. Zabezpieczenie sieci internetowej na terenie w którym Ośrodek prowadzi działania przed
niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego
oprogramowania.
b. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
c. Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem
podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia
niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie
ich wprowadzenia. Informację o pacjencie, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia
niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Zarządowi Ośrodka, a ten następnie
organizuje spotkanie z opiekunami pacjenta, aby przekazać informacje o zdarzeniu oraz o
potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub
służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie.
5. Istnieje regulamin korzystania z internetu przez pacjentów oraz procedura określająca działania, które
należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze.
6. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Ośrodka, ma on obowiązek
informowania pacjentów o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik Ośrodka czuwa
także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez pacjentów podczas zajęć.
7. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za internet przeprowadza z pacjentami cykliczne warsztaty
dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
8. Ośrodek zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z
internetu, przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci.
9. Istnieją różne zespoły i linie pomocowe w sprawach dotyczących bezpieczeństwa dzieci w internecie,
które dostarczają wiedzy, wskazówek rozwiązania problemu oraz wsparcia psychologicznego:
a. Dla ofiar i świadków cyberprzemocy lub dla osób, które są zaniepokojone jakimś zdarzeniem
związanym z bezpieczeństwem cyfrowym przeznaczone są telefony zaufania:
• 800 12 12 12 Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Można też napisać do
ekspertów na czacie, który znajduje się pod adresem www.brpd.gov.pl Telefon i czat internetowy
są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
• 116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży www.116111.pl Bezpłatny i anonimowy telefon
dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
b. Dyżurnet.pl to zespół ekspertów Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, działający jako
punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie. Dyżurnet.pl przyjmuje
anonimowe zgłoszenia za pomocą:
• formularza internetowego: https://dyzurnet.pl/formularz
• pocztą elektroniczną: dyzurnet@dyzurnet.pl
• telefonicznie: 801 615 005


Załącznik nr. 5 do Polityki Ochrony Dzieci w Ośrodku Psychoterapii Revenu


Zasady Publikacji Wizerunku Pacjenta

Zasady publikacji wizerunku pacjenta w Ośrodku Psychoterapii Revenu
1. Należy kierować się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i
publikowania wizerunków pacjentów.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności w Ośrodku służy celebrowaniu sukcesów pacjentów,
dokumentowaniu działań Ośrodka i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo pacjentów.
3. Pacjent ma prawo zdecydować, czy jego wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie
użyty.
4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy
wiążąca, jeśli pacjenci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania
zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
5. Należy dbać o bezpieczeństwo wizerunków pacjentów poprzez:
a. uzyskanie pisemnej zgody rodziców/opiekunów prawnych przy przyjmowaniu pacjenta do Ośrodka
oraz ustnej zgody pacjenta przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania,
b. udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będą
przechowywane te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online,
c. unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi pacjenta z imienia i nazwiska.
Jeśli konieczne jest podpisanie zdjęcia – używanie tylko imienia,
d. rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o pacjencie dotyczących m.in. stanu
zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem pacjenta,
e. zwracanie uwagi, żeby wszyscy pacjencii znajdujący się na zdjęciu/nagraniu byli ubrani (nie
zamieszcza się zdjęć z plaży, basenu), a sytuacja zdjęcia/nagrania nie była dla pacjenta
poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazywała jego w negatywnym kontekście,
f. zwracanie uwagi, żeby zdjęcia/nagrania pacjentów koncentrowały się na czynnościach
wykonywanych przez pacjentów i w miarę możliwości przedstawiały pacjentów w grupie, a nie
pojedyncze osoby,
g. rezygnację z publikacji zdjęć pacjentów, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli oni lub ich
rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z Ośrodka,
h. przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego
rozpowszechniania wizerunków pacjentów należy rejestrować i zgłaszać Zarządowi, podobnie jak
inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa pacjentów.
6. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej, należy zobowiązać osobę/firmę
rejestrującą wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych.
7. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z pacjentami bez
nadzoru pracownika Ośrodka.
8. Rodzice/opiekunowie prawni oraz pacjeci zostaną poinformowani, że osoba/firma rejestrująca
wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia.
9. Jeśli wizerunek pacjenta stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza
publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych pacjenta nie jest wymagana.
10.Jeżeli rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki pacjentów do
prywatnego użytku, należy poinformować na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
a. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki pacjentów i
osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku pacjentów – przez ich
rodziców/opiekunów prawnych,
b. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki pacjentów nie powinny być udostępniane w mediach
społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych
pacjentów wyrażą na to zgodę,
c. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane
przez Ośrodek wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i
uzyskać zgodę Zarządu. W takiej sytuacji należy upewnić się, że rodzice/opiekunowie prawni
udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
d. Od w/w należy oczekiwać informacji o:
● imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
● uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim
kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
● podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.

Zasady Publikacji Wizerunku Pacjenta
11.Personel Ośrodka nie może umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym
utrwalania wizerunku pacjenta na terenie Ośrodkai bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego
pacjenta oraz bez zgody Zarządu.
12.Personel Ośrodka nie kontaktuje przedstawicieli mediów z pacjentami, nie przekazuje mediom
kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych pacjentów i nie wypowiada się w kontakcie z
przedstawicielami mediów o sprawie pacjenta lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy
także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
13.W celu realizacji materiału medialnego Zarząd może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych
pomieszczeń Ośrodka dla potrzeb nagrania. Zarząd podejmując taką decyzję poleca przygotowanie
pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie Ośrodka
pacjentów.
14.Jeżeli rodzice/opiekunowie prawni lub sam pacjent nie wyrażą zgody na rejestrowanie wizerunku
należy respektować ich decyzje i nie rejestrować ani nie umieszczać zdjęć/nagrań publicznie ani w
żaden inny sposób.

Załącznik nr. 6 do Polityki Ochrony Dzieci w Ośrodku Psychoterapii Revenu


Karta Interwencji


1. Imię i nazwisko pacjneta: ……………………………………………………………………………………….
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia):
……………………………………………………………………………………………….……………
……………………………………………………………………………………………………………
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia: ………………………………………………………..
4. Działania podjęte wobec pacjenta:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
5. Ustalenia planu pomocy (jeśli dotyczy):
…………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………
6. Spotkania z opiekunem pacjenta:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa i adres organu, do którego zgłoszono interwencję):
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
8. Wyniki interwencji:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
9. Działania podjęte wobec krzywdzącego:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………….
data i podpis sporządzającego kartę


Załącznik nr. 7 do Polityki Ochrony Dzieci w Ośrodku Psychoterapii Revenu
Ankieta Monitorująca Poziom Realizacji Polityki


Ankieta monitorująca poziom realizacji Polityki Ochrony Dzieci


w Ośrodku Psychoterapii Revenu
Czy znasz Politykę Ochrony Dzieci przed
krzywdzeniem obowiązującą w Ośrodku,
w którym pracujesz?
Czy znasz treść dokumentu „Polityka
Ochrony Dzieci”?
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy
krzywdzenia dzieci?
Czy wiesz, jak reagować na symptomy
krzywdzenia dzieci?
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować
naruszenie zasad zawartych w Polityce
Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem
przez innego pracownika?
Jeśli tak – jakie zasady zostały
naruszone?
Czy podjąłeś/-aś jakieś działania? Jeśli
tak, to jakie?
Jeśli nie – dlaczego?
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie
dotyczące Polityki Ochrony Dzieci?
(odpowiedź opisowa)